На основу члана 29. став 2. Закона о Националном оквиру квалификације Републике Србије („Службени гласник РС”, бр. 27/18 и 6/20) и члана 17. став 4. и члана 24. Закона о Влади („Службени гласник РС”, бр. 55/05, 71/05 – исправка, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 – УС, 72/12, 7/14 – УС, 44/14 и 30/18 – др. закон),
Министар просвете, науке и технолошког развоја доноси
РЕШЕЊЕ
о усвајању стандарда квалификације „Сарадник у дигиталним медијима”
"Службени гласник РС - Просветни гласник", број 12 од 24. августа 2020.
1. Усваја се стандард квалификације „Сарадник у дигиталним медијима”, који је одштампан у Прилогу 1. овог решења и чини његов саставни део.
2. Ово решење објавити у „Службеном гласнику Републике Србије – Просветном гласнику”.
Број 611-00-01288/2020-18
У Београду, 19. августа 2020. године
Министар,
Младен Шарчевић, с.р.
Прилог 1
СТАНДАРД КВАЛИФИКАЦИЈЕ
Назив квалификације |
САРАДНИК У ДИГИТАЛНИМ МЕДИЈИМА |
ОСНОВНЕ КАРАКТЕРИСТИКЕ КВАЛИФИКАЦИЈЕ |
|
КЛАСНОКС1/ ISCED-F2013 |
0211 Аудио-визуелне технике и медијска продукција |
Ниво НОКС-а2 |
4 |
Ниво ЕОК-а3 |
4 |
Врста квалификације |
Стручна |
Обим квалификације |
4 године |
Предуслови за стицање квалификације |
Ниво 1 НОКС-а – основно образовање и васпитање, основно образовање одраслих, основно балетско образовање и васпитање и основно музичко образовање и васпитање |
Облици учења |
– Формално |
Врста јавне исправе |
– Диплома; – Уверење о положеним испитима у оквиру савладаног програма за образовни профил. |
РЕЛЕВАНТНОСТ КВАЛИФИКАЦИЈЕ ЗА ЗАПОШЉАВАЊЕ И НАСТАВАК ОБРАЗОВАЊА |
|
Проходност у систему квалификација |
Ниво 5 НОКС-а Ниво 6 НОКС-а (подниво 6.1, подниво 6.2) Ниво 7 НОКС-а (подниво 7.1) |
Занимање |
3432.06 Технички дизајнер графике 3514.02 Веб техничар 3521.13 Технички помоћник филмског и телевизијског монтажера 5244.01 Интернет продавац |
Стандард занимања4 |
- |
1 Систем према коме се квалификације разврставају и шифрирају у НОКС-у, усклађен са Међународном стандардном класификацијом образовања ISCED 13-F.
2 Национални оквир квалификација Републике Србије (НОКС)
3 Европски оквир квалификација (енг. European Qualifications Framework)
4 До доношења стандарда занимања, повезаност стандарда квалификације Сарадник у дигиталним медијима са тржиштем рада заснована је на подацима о занимањима који су утврђени на основу прописа из области рада и запошљавања (према: Закон о НОКС-у, члан 50.), као и на опису рада из иницијалног предлога стандарда квалификације у оквиру Иницијативе за развој и усвајање стандарда квалификације Сарадник у дигиталним медијима.
ИСХОДИ УЧЕЊА |
|
Општи опис квалификације |
Сарадник у дигиталним медијима пружа подршку у дигиталној комуникацији на различитим врстама дигиталних медија, спроводи маркетиншке активности посредством дигиталних медија и обликује дигиталне садржаје коришћењем апликативних софтвера за графичко и аудио-визуелно обликовање. Обучен је за: прикупљање и припрему података за спровођење маркетиншких активности посредством дигиталних медија; коришћење апликативних софтвера за спровођење дигиталне комуникације и дигиталног маркетинга; прилагођавање и пласирање садржаја за одговарајући медиј; израду веб огласа за интернет претраживаче на свим платформама; примену специфичности дигиталне комуникације на различитим врстама дигиталних медија; обликовање визуелних садржаја за дигиталне медије, као и кратких видео и анимираних садржаја (монтажу слике, дијалога, музике и звучних ефеката) применом основних уређаја и апликативних софтвера за ту сврху. Вешто комуницира у различитим контекстима и делотворно на енглеском језику; продуктивно примењује техничка, технолошка и знања из информационо-комуникационих технологија; ефикасно учи, усавршава се и развија своју каријеру; активно учествује у иницирању и реализацији пројеката који доприносе добробити заједнице и одрживом развоју; изграђује културне навике и аутономне естетске критеријуме и преференције; исказује сопствена опажања, осећања и идеје у вези са уметничким изразима у различитим медијима. Активно доприноси неговању толеранције, људских права и културне традиције и баштине у оквиру организације и у различитим социјалним контекстима; одговоран је према сопственом здрављу и спреман да се укључи у активности усмерене ка очувању окружења у којем живи и ради. Ниво општих и стручних знања, вештина, способности и ставова у оквиру стечених компетенција, сараднику у дигиталним медијима омогућава запошљавање и наставак школовања. |
Компетенције |
– Припрема пројектног задатка за спровођење дигиталне комуникације и дигиталног маркетинга; – Подршка у комуникацији посредством дигиталних медија; – Спровођење маркетиншких активности посредством дигиталних медија; – Обликовање визуелних и аудио-визуелних садржаја за дигиталне медије путем свих техника визуелне комуникације; – Кључне компетенције5. |
5 На основу Правилника о општим стандардима постигнућа за крај општег средњег образовања и средњег стручног образовања у делу опште образовних предмета („Службени гласник РС”, број 117/13).
По стеченој квалификацији, лице ће бити у стању да: |
|
Знања |
– објасни врсте и специфичности дигиталне комуникације, дигиталног маркетинга и дигиталних медија; – објасни основне принципе, регулативу и стандарде професионалног рада у дигиталним медијима, као и значај њихове примене; – опише фазе пројекта и активности које се односе на израду садржаја за различите дигиталне медије; – разликује алате, технике и поступке у процесима креирања, репродукције и дистрибуције дигиталних садржаја; – опише елементе, процесе и правила за обликовање аудио-визуелних садржаја у односу на специфичности дигиталних медија; – објасни принципе композиције и поступак мешања боја (CSS blending) у апликативном софтверу за обликовање и обраду слике; – објасни појам и функцију стратегије дигиталног маркетинга, дигиталне огласне формате и медијско планирање; – објасни функцију и значај анализе у дигиталном маркетингу. |
Вештине |
– идентификује потребе и захтеве корисника приликом израде решења за дигиталне садржаје; – бира и користи одговарајући софтвер и аудио-визуелне технике у обликовању различитих дигиталних садржаја, укључујући дигиталне огласне поруке и маркетиншке кампање; – учествује у обликовању различитих креативних и комерцијалних писаних садржаја, предлаже текстове, поруке и слогане; – прилагођава и уређује постојеће дигиталне садржаје на различитим дигиталним медијима; – обрађује и монтира звук и слику у одговарајућем апликативном софтверу; – примењује одговарајуће софтверске додатке у обради звука и слике; – прилагођава формат дигиталног садржаја поштујући стандарде квалитета и функционалности у односу на специфичан медиј; – примењује принципе компоновања у обликовању визуелних садржаја; – припрема визуелне садржаје за офсет и дигиталну штампу применом одговарајућих апликативних софтвера; |
Вештине |
– поставља аудио-визуелне садржаје, укључујући дигиталне огласне поруке и маркетиншке кампање посредством различитих дигиталних медија; – спроводи анализе и израђује извештаје о реализованим активностима дигиталне комуникације и маркетинга; – ефикасно примењује све прописане мере заштите здравља и животне средине; – ефикасно примењује информационе технологије за прикупљање података, у реализацији задатака и вођењу евиденција; – успешно управља процесом учења, унапређује своју каријеру и компетенције на основу сопственог искуства и сарадње са колегама; – делотворно и вешто комуницира и активно доприноси неговању културе језичког изражавања; – делотворно комуницира на једном страном језику у професионалном и ван професионалном контексту; – креативно и продуктивно примењује техничка, технолошка, информатичка знања и математичке моделе; – одговорно и продуктивно учествује у животу организације и друштвеном животу. |
Способности и ставови |
– самостално, одговорно, уредно и прецизно обавља поверене послове; – ефикасно планира и организује време и активности поштујући рокове; – увиђа значај спровођења прописа и важећих професионалних стандарда, норми и вредности и поштује их у свакодневном раду; – прилагођава се на промене у радном процесу; – уочава проблеме и учествује у њиховом решавању и у оквиру нестандардних послова; – испољава иновативност и аналитичност у раду; – испољава креативност у исказивању опажања, осећања и идеја у вези са уметничким изразима у различитим медијима и мотивисаност за континуирано развијање естетичких критеријума; – ефикасно проналази, селектује релевантне информације из различитих извора и критички их сагледава; – испољава позитиван однос према функционалности и техничкој исправности опреме и уређаја које користи при обављању посла; – испољава поштовање права других и уважавање културолошких разлика, руководећи се правима и одговорностима које има као припадник заједнице; |
Способности и ставови |
– промовише вредности сарадње у професионалном и животном окружењу и доприноси култури уважавања; – показује спремност за иницијативу и ангажовање, као и предузимљивост; – испољава одговоран однос према здрављу и заштити околине и спреман је да се на том пољу ангажује; – иницира учење, активно и одговорно учествује у целоживотном учењу. |
Начин провере остварености исхода учења |
Праћење развоја и напредовања ученика у достизању исхода и стандарда постигнућа, као и напредовање у развијању компетенција обавља се формативним и сумативним оцењивањем. Оцењивање је описно и бројчано. Бројчане оцене ученика су: – одличан (5), – врлодобар (4), – добар (3), – довољан (2) и – недовољан (1). Оцена недовољан (1) није прелазна оцена. Оцењивање се остварује применом различитих метода и техника (пројектни, радни задаци и сл.) Сумативно на полугодишту, крају школске године и на стручној матури. |
ОСИГУРАЊЕ КВАЛИТЕТА КВАЛИФИКАЦИЈЕ |
|
Квалификације реализатора програма |
Одговарајуће образовање: – нивоа 5 НОКС-а, – нивоа 6 НОКС-а (подниво 6.1, подниво 6.2) и – нивоа 7 НОКС-а (подниво 7.1), у складу са чл. 140–142. Закона о основама система образовања и васпитања. |
Организација надлежна за издавање јавне исправе |
Средње стручне школе |
.