На основу члана 29. став 2. Закона о Националном оквиру квалификације Републике Србије („Службени гласник РС”, бр. 27/18 и 6/20) и члана 17. став 4. и члана 24. Закона о Влади („Службени гласник РС”, бр. 55/05, 71/05 – исправка, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 – УС, 72/12, 7/14 – УС, 44/14 и 30/18 – др. закон),
Министар просвете, науке и технолошког развоја доноси
РЕШЕЊЕ
о усвајању стандарда квалификације „Техничар за полимере”
"Службени гласник РС - Просветни гласник", број 12 од 24. августа 2020.
1. Усваја се стандард квалификације „Техничар за полимере”, који је одштампан у Прилогу 1. овог решења и чини његов саставни део.
2. Ово решење објавити у „Службеном гласнику Републике Србије – Просветном гласнику”.
Број 611-00-01287/2020-18
У Београду, 19. августа 2020. године
Министар,
Младен Шарчевић, с.р.
Прилог 1
СТАНДАРД КВАЛИФИКАЦИЈЕ
Назив квалификације |
ТЕХНИЧАР ЗА ПОЛИМЕРЕ |
ОСНОВНЕ КАРАКТЕРИСТИКЕ КВАЛИФИКАЦИЈЕ |
|
КЛАСНОКС1/ ISCED-F 2013 |
0722 Производња и прерада материјала (стакло, папир, пластика и дрво) |
Ниво НОКС-а2 |
4 |
Ниво ЕОК-а3 |
4 |
Врста квалификације |
Стручна |
Обим квалификације |
4 године |
Предуслови за стицање квалификације |
Ниво 1 НОКС-а – основно образовање и васпитање, основно образовање одраслих, основно балетско образовање и васпитање и основно музичко образовање и васпитање |
Облици учења |
– Формално |
Врста јавне исправе |
– Диплома; – Уверење о положеним испитима у оквиру савладаног програма за образовни профил. |
РЕЛЕВАНТНОСТ КВАЛИФИКАЦИЈЕ ЗА ЗАПОШЉАВАЊЕ И НАСТАВАК ОБРАЗОВАЊА |
|
Проходност у систему квалификација |
Ниво 5 НОКС-а Ниво 6 НОКС-а (подниво 6.1, подниво 6.2) Ниво 7 НОКС-а (подниво 7.1) |
Занимање |
3116.03 Гумарски техничар 3133.03 Контролор процеса полимеризације |
Стандард занимања4 |
- |
1 Систем према коме се квалификације разврставају и шифрирају у НОКС-у, усклађен са Међународном стандардном класификацијом образовања ISCED 13-F.
2 Национални оквир квалификација Републике Србије (НОКС)
3 Европски оквир квалификација (енг. European Qualifications Framework)
4 До доношења стандарда занимања, повезаност стандарда квалификације Техничар за полимере са тржиштем рада заснована је на подацима о занимањима који су утврђени на основу прописа из области рада и запошљавања (према: Закон о НОКС-у, члан 50.), као и на опису рада из иницијалног предлога стандарда квалификације у оквиру Иницијативе за развој и усвајање стандарда квалификације Техничар за полимере.
ИСХОДИ УЧЕЊА |
|
Општи опис квалификације |
Техничар за полимере припрема, организује и прати процес производње полимера и производа од полимера, управља машинама и помоћном производном опремом, контролише квалитет у производњи уз поштовање мера безбедности и здравља на раду, заштите животне средине и заштите од пожара. Обучен је за: прикупљање података о стању залиха сировина, полупроизвода и производа; коришћење мерне опреме за управљање и контролу технолошког процеса производње полимера и израде производа од полимера; подешавање машина, помоћне опреме и стављање у погон постројења и у процесу производње полимера и на производној линији израде производа од полимера; класификацију производа у складу са стандардом квалитета у области полимера; примену процедура у раду постројења и вођење евиденције према дефинисаним стандардима. Вешто комуницира у различитим контекстима и делотворно на једном страном језику, активно доприносећи неговању културе изражавања; продуктивно примењује математичке моделе, техничка и технолошка знања и информационо-комуникационе технологије (ИКТ) у решавању проблема; ефикасно учи, усавршава се и развија своју каријеру; активно учествује у иницирању и реализацији пројеката који доприносе добробити заједнице и одрживом развоју. Активно доприноси неговању толеранције, људских права и културне традиције и баштине у оквиру организације и у различитим социјалним контекстима; одговоран је према сопственом здрављу и спреман да се укључи у активности усмерене ка очувању окружења у којем живи и ради. Ниво општих и стручних знања, вештина, способности и ставова у оквиру стечених компетенција, техничару за полимере омогућава запошљавање и наставак школовања. |
Компетенције |
– Припрема и организација производње полимера и призвода од полимера; – Припрема сировинa за производњу полимера; – Управљање машинама и помоћном производном опремом у производњи полимера и производа од полимера; – Праћење технолошког процеса призводње полимера и израде производа од полимера; – Контролисање квалитета у производњи полимера и производа од полимера; – Вођење евиденције и документације у процесу производње; – Предузимање мера безбедности и здравља на раду, заштите животне средине и заштите од пожара. – Кључне компетенције5. |
5 На основу Правилника о општим стандардима постигнућа за крај општег средњег образовања и средњег стручног образовања у делу општеобразовних предмета („Службени гласник РС”, број 117/13).
По стеченој квалификацији, лице ће бити у стању да: |
|
Знања |
– наведе физичко-хемијске карактеристике полимера; – опише процес полимеризације; – наведе потребан прибор, опрему и уређаје за припрему сировина; – објасни начин припреме сировина за синтезу и прераду полимера; – опише улогу појединих материјала у композицији смеше полимера; – објасни принцип рада машина у производњи полимера и изради производа од полимера; – објасни утицај радних параметара на производни процес и квалитет производа; – разликује мерне уређаје у процесу производње полимера и производа од полимера; – разликује обрасце за вођење евиденције на радном месту; – наведе ризике у производњи полимера и производа од полимера и мере за њихово отклањање; – опише превентивне мере које се предузимају ради спречавања неправилне употребе узорака, хемикалија и лабораторијске опреме; – објасни значај ергономије на радном месту. |
Вештине |
– организује рад групе радника на линијама за производњу; – прикупља податке о стању залиха сировина, полупроизвода и производа; – користи техничко-технолошку документацију, производне спецификације, планове производње и радне процедуре у производњи полимера и производа од полимера; – препознаје и пријављује кварове на производној опреми; – користи мерну опрему за управљање и контролу технолошког процеса производње полимера и израде производа од полимера; – подешава машине и опрему у производном процесу производње полимера и израде производа од полимера за нормалан старт; – ставља у погон и зауставља рад постројења и помоћне опреме за производњу полимера и израду производа од полимера; – примењује процедуре у складу са насталим неправилностима у раду постројења; – надгледа радне параметре машина и помоћне опреме; – прати рад мерно-регулационих инструмената. |
Вештине |
– контролише физичко-хемијска својства сировина, полупроизвода и производа од полимера; – врши класификацију производа од полимера у складу са прописаним стандардом квалитета; – саставља дневне извештаје на основу евиденције залиха, реализованих процеса и производа; – предузима мере безбедности и здравља на раду, заштите животне средине и противпожарне заштите; – пружа прву помоћ у случају повреде. |
Способности и ставови |
– самостално, одговорно, уредно и прецизно обавља послове у складу са техничко-технолошким процедурама и стандардима квалитета у области полимера; – организује сопствени рад и/или рад мање групе и одговоран је за избор поступака и средстава за сопствени рад и/или рад других; – ефикасно планира и организује време и активности поштујући рокове; – испољава позитиван однос према значају спровођења прописа и важећих стандарда у раду, као и према професионалним нормама и вредностима; – испољава позитиван однос према функционалности и техничкој исправности уређаја и алата које користи при обављању посла; – прилагођава се на промене у радном процесу; – уочава проблеме и учествује у њиховом решавању и у оквиру нестандардних послова; – испољава поштовање права других и уважавање културолошких разлика, руководећи се правима и одговорностима које има као припадник заједнице; – показује спремност за ангажовање и оријентисаност ка предузимљивости; – промовише вредности сарадње у професионалном и животном окружењу и доприноси култури уважавања и сарадње; – испољава одговоран однос према здрављу и заштити околине и спреман је да се на том пољу ангажује; – иницира учење, активно и одговорно учествује у целоживотном учењу. |
Начин провере остварености исхода учења |
Праћење развоја и напредовања ученика у достизању исхода и стандарда постигнућа, као и напредовање у развијању компетенција обавља се формативним и сумативним оцењивањем. Оцењивање је описно и бројчано. Бројчане оцене ученика су: – одличан (5), – врло добар (4), – добар (3), – довољан (2) и – недовољан (1). Оцена недовољан (1) није прелазна оцена. Оцењивање се остварује применом различитих метода и техника (пројектни, радни задаци и сл.) Сумативно на полугодишту, крају школске године и на стручној матури. |
ОСИГУРАЊЕ КВАЛИТЕТА КВАЛИФИКАЦИЈЕ |
|
Квалификације реализатора програма |
Одговарајуће образовање: – нивоа 5 НОКС-а, – нивоа 6 НОКС-а (подниво 6.1, подниво 6.2) и – нивоа 7 НОКС-а (подниво 7.1), у складу са чл. 140–142. Закона о основама система образовања и васпитања. |
Организација надлежна за издавање јавне исправе |
Средње стручне школе |