На основу члана 38а став 7. Закона о основном образовању и васпитању („Службени гласник РС”, бр. 55/13, 101/17, 27/18 – др. закон и 10/19), члана 17. став 4. и члана 24. Закона о Влади („Службени гласник РС”, бр. 55/05, 71/05 – исправка, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 – УС, 72/12, 7/14 – УС, 44/14 и 30/18),
Министар просвете, науке и технолошког развоја доноси
ПРАВИЛНИК
о ближим условима за остваривање и начин осигурања квалитета и вредновање наставе на даљину у основној школи
"Службени гласник РС", број 109 од 21. августа 2020.
Предмет Правилника
Члан 1.
Овим правилником утврђују се ближи услови за остваривање наставе на даљину у основној школи, и то: циљеви, задаци, услови за остваривање, организација и начин остваривања образовно-васпитног рада, начин осигурања квалитета и вредновање постигнућа ученика који стичу основно образовање наставом на даљину.
Члан 2.
Основна школа (у даљем тексту: школа) може да организује наставу на даљину као посебан облик рада, на начин и под условима утврђеним овим правилником.
Члан 3.
Настава на даљину, у смислу овог правилника, јесте посебан облик образовно-васпитног рада којим ученици стичу основно образовање и васпитање на начин који обезбеђује остваривање прописаних циљева, исхода и стандарда постигнућа, тако што један део прописаног плана и програма наставе и учења усвајају путем наставе коју установа основног образовања и васпитања организује користећи савремене информационо-комуникационе технологије за учење, и то у ситуацијама у којима ученик није у могућности да похађа редовну наставу, непосредно у простору школе.
Настава на даљину организује се за ученика школе и обухвата наставу и друге облике организованог рада индивидуално, у групи или одељењу.
Други облици организованог рада из става 2. овог члана су: допунска настава, додатна настава и припремна настава.
Настава на даљину може да се остварује и у складу са индивидуалним образовним планом, у складу са законом.
Члан 4.
Школа у случају непосредне ратне опасности, ратног стања, ванредног стања или других ванредних ситуација и околности, може да организује образовно-васпитни рад путем наставе на даљину и за све ученике школе у складу са посебним програмом и ресурсима школе.
Посебан програм
Члан 5.
Посебан програм из члана 4. овог правилника припрема Завод за унапређивање образовања и васпитања, на основу иницијативе министарства надлежног за послове образовања и васпитања (у даљем тексту: Министарство), а у складу са законом којим се уређују основи система образовања и васпитања (у даљем тексту: Закон).
Посебан програм садржи:
– дужину трајања часа;
– препоруке за организацију наставе;
– неопходне садржаје у складу са планом наставе и учења, који обезбеђују остваривање прописаних циљева, исхода и стандарда постигнућа;
– дидактичко-методичко упутство за остваривање садржаја;
– период остваривања прописаних садржаја.
Циљ и задаци организовања наставе на даљину
Члан 6.
Циљ организације наставе на даљину је повећање обухвата деце и ученика основним образовањем и васпитањем и повећање доступности и квалитета основног образовања и васпитања.
Задаци организовања наставе на даљину су:
– обезбеђивање образовно-васпитног рада организацијом наставе на даљину;
– пружање додатне образовне подршке ученицима и родитељима, односно другим законским заступницима (у даљем тексту: родитељ) у складу са њиховим потребама;
– превазилажење просторних, временских, социјалних, економских и других ограничавајућих фактора у образовно-васпитном процесу;
– развој мотивације за учење и оспособљавање ученика за самостално учење и примену знања;
– примена различитих метода и техника учења које одговарају индивидуалним карактеристикама и потенцијалима сваког појединог ученика;
– укључивање стручњака различитих профила у образовно-васпитни процес, који могу својим радом да допринесу свестраном и квалитетном образовању и васпитању ученика;
– коришћење разноврсних облика и метода наставе и учења усмерених на активно учење и ученика;
– примена различитих метода рада у сврху омогућавања веће индивидуализације наставе, било да је реч о талентованим и обдареним ученицима или о ученицима који имају сметње у развоју и тешкоће у раду;
– коришћење система за управљање учењем и других алата из спектра информационо-комуникационих технологија.
Право на наставу на даљину
Члан 7.
Родитељ има право да свом детету омогући стицање основног образовања и васпитања наставом на даљину.
Члан 8.
Право на стицање образовања наставом на даљину има ученик основне школе, који из оправданих разлога није у могућности да непосредно стиче образовање присуством у школи у коју је уписан.
Право на стицање образовања наставом на даљину има ученик који:
– је активан спортиста;
– је ученик музичке и/или балетске школе;
– живи у месту где је лоша инфраструктура, што отежава долазак у школу (нарочито у зимском периоду);
– због пословних обавеза родитеља привремено одлази у иностранство.
Настава на даљину организује се за ученика који није у могућности да непосредно стиче образовање присуством у школи по правилу за целу школску годину.
Настава на даљину може да се организује и у току школске године за период који није краћи од три недеље, у складу са потребама ученика.
У случају непосредне ратне опасности, ратног стања, ванредног стања или других ванредних ситуација и околности образовно-васпитни рад путем наставе на даљину може да се организује за све ученике школе у периоду у којем не постоје услови за непосредно стицање образовања у простору школе.
Члан 9.
Родитељ је дужан да писмено обавести школу у којој дете стиче основно образовање и васпитање, до краја текуће наставне године, о намери да се за његово дете следеће школске године организује настава на даљину, односно да школи поднесе захтев за одобрење стицања образовања/наставе на даљину.
Родитељ у захтеву, поред осталог наводи и дужину трајања организације наставе на даљину.
Уз захтев родитељ, доставља документацију којом се доказује потреба организовања наставе на даљину:
1) копију документације којом доказује да је дете активан спортиста;
2) копију документације којом доказује да је дете ученик музичке и/или балетске школе;
3) копију документације којом доказује да је услед неадекватне инфраструктуре у месту где живе угрожена безбедност детета на путу до школе (нарочито у зимском периоду);
4) копију документације којом доказује да дете због пословних обавеза родитеља привремено одлази у иностранство;
5) осталу документацију којом се доказује оправданост поднетог захтева, као и доказе о постојању услова за остваривање наставе на даљину (расположиви ресурси – рачунар, лаптоп и друго).
Члан 10.
Директор школе после поднетог захтева родитеља, прибавља мишљење стручне комисије (у даљем тексту: комисија).
Чланове комисије именује директор школе. Комисија се састоји од три члана и по правилу је чине: одељењски старешина, стручни сарадник и секретар.
Подршку раду комисије, нарочито у процени расположивих ресурса, пружа лице које поседује одговарајуће образовање, знања и вештине у области информационо-комуникационих технологија.
Комисија, након увида у захтев, даје мишљење о оправданости захтева, имајући у виду најбољи интерес ученика.
Комисија доставља своје мишљење о оправданости захтева родитеља за стицање наставе на даљину, у року од седам дана од дана подношења захтева.
Директор школе доноси одлуку о стицању основног образовања и васпитања наставом на даљину.
Одлуком о стицању основног образовања и васпитања наставом на даљину утврђује се који разред ученик завршава, као и време и начин полагања испита у складу са планом и програмом наставе и учења.
Одлука из става 6. овог члана доставља се у писменом облику родитељу ученика у року од три дана од њеног доношења.
Члан 11.
Одељењски старешина у сарадњи са члановима стручног већа за разредну наставу, односно одељењски старешина у сарадњи са члановима стручног већа за области предмета припрема план активности за остваривање наставе на даљину за ученика.
План активности садржи:
– план наставе и учења;
– преглед расположивих ресурса;
– распоред образовно-васпитних активности на недељном нивоу;
– начин праћења и вредновања постигнућа ученика;
– начин праћења остваривања плана активности.
Одељењски старешина/наставник разредне наставе на основу праћења и вредновања постигнућа ученика сачињава извештај о чему обавештава одељењско веће на крају класификационог периода.
Члан 12.
У случају непосредне ратне опасности, ратног стања, ванредног стања или других ванредних ситуација и околности одлуку о остваривању образовно-васпитног рада путем наставе на даљину доноси министар надлежан за послове образовања и васпитања.
Школа у складу са одлуком из става 1. овог члана и чланом 5. овог правилника припрема план активности.
Члан 13.
Приликом израде плана активности школа посебно узима у обзир, сопствене ресурсе и ресурсе ученика.
План активности у случају непосредне ратне опасности, ратног стања, ванредног стања или других ванредних ситуација и околности је саставни део Годишњег плана рада школе.
План активности садржи:
– план наставе и учења;
– преглед расположивих ресурса;
– распоред образовно-васпитних активности на недељном нивоу;
– начин праћења и вредновања постигнућа ученика;
– начин праћења остваривања плана активности.
Саставни део плана активности из става 3. овог члана је и начин остваривања наставе путем учења на даљину за ученике који не располажу потребним материјалним ресурсима.
Саставни део плана активности из става 3. овог члана је и начин пружања додатне подршке за ученике којима је то потребно.
Члан 14.
Начин остваривања и организовања образовања/наставе на даљину обезбеђује школа у сарадњи са родитељем.
Наставу на даљину изводи наставник школе у коју је ученик уписан.
Наставник из става 2. овог члана који изводи наставу дужан је да води евиденцију у складу са Правилником којим се уређује садржај и начин вођења евиденције и издавање јавних исправа.
Члан 15.
Ученик који стиче образовање наставом на даљину може да се укључи повремено и у непосредни рад одељења чији је ученик, а на основу одлуке директора школе.
Праћење и вредновање постигнућа и напредовања ученика који остварује образовно-васпитни наставом на даљину
Члан 16.
Праћење и вредновање постигнућа и напредовања ученика који стиче образовање на даљину остварује се у складу са прописима којима се уређује оцењивање ученика у основном образовању и васпитању.
Евиденција
Члан 17.
Школа води евиденцију образовно-васпитног рада са ученицима који остварују образовно-васпитни рад путем наставе на даљину у складу са законом.
Завршна одредба
Члан 18.
Овај правилник ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у „Службеном гласнику Републике Србије”, а примењује се почев од школске 2020/2021. године.
Број 110-00-203/2020-07
У Београду, 3. августа 2020. године
Министар,
Младен Шарчевић, с.р.