Преузето са www.pravno-informacioni-sistem.rs
8
На основу члана 67. ст. 1. и 5. Закона о основама система образовања и васпитања („Службени гласник РС”, бр. 88/17, 27/18 – др. закон, 10/19, 6/20 и 129/21),
Министар просвете доноси
ПРАВИЛНИК
о измени и допунама Правилника о плану наставе и учења за пети и шести разред основног образовања и васпитања и програму наставе и учења за пети и шести разред основног образовања и васпитања
Члан 1.
У Правилнику о плану наставе и учења за пети и шести разред основног образовања и васпитања и програму наставе и учења за пети и шести разред основног образовања и васпитања („Службени гласник РС – Просветни гласник”, бр. 15/18, 18/18, 3/19, 3/20, 6/20, 17/21 и 16/22), део: „ПЛАН НАСТАВЕ И УЧЕЊА ЗА ПЕТИ И ШЕСТИ РАЗРЕД ОСНОВНОГ ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА”, замењују се новим делом: „ПЛАН НАСТАВЕ И УЧЕЊА ЗА ПЕТИ И ШЕСТИ РАЗРЕД ОСНОВНОГ ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА”, који је одштампан уз овај правилник и чини његов саставни део.
У делу: „ПРОГРАМ НАСТАВЕ И УЧЕЊА ЗА ПЕТИ РАЗРЕД ОСНОВНОГ ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА”, одељак: „3. ОБАВЕЗНИ ПРЕДМЕТИ”, у програму предмета: „ЛИКОВНА КУЛТУРА”, пододељак: „IV. ДОДАТНИ САДРЖАЈИ КОЈИ ИЗРАЖАВАЈУ ПОСЕБНОСТ НАЦИОНАЛНЕ МАЊИНЕ”, после тачке: „4. МАЂАРСКА НАЦИОНАЛНА МАЊИНА”, додаје се тачка: „5. РУСИНСКА НАЦИОНАЛНА МАЊИНА”, која гласи:
„5. РУСИНСКА НАЦИОНАЛНА МАЊИНА
ОРИЈЕНТАЦИОНИ ИЗБОР ЛИКОВНИХ ДЕЛА И СПОМЕНИКА КУЛТУРЕ
(додатни саджај)
III ЦЕЛИНА: ОБЛИК
Иконостас у цркви Св. Оца Миколаја у Руском Крстуру, Арсеније Тодоровић и Арсеније Марковић (рађен 1791–1794.)
Зграда Студио М у Новом Саду, Павле Жилник 1965.
IV ЦЕЛИНА: ОРНАМЕНТ
Народна примењена уметност (ручни вез, осликан намештај)
Богородица са Христом, темпера на стаклу, Андреј Варга друга половина 19. века
Сеоски мотиви, Хелена Сивч 1995.
V ЦЕЛИНА: ВИЗУЕЛНО СПОРАЗУМЕВАЊЕ
Илустрација насловне странице првог часописа за децу на русинском језику „Наша захрадка“, Јаков Гниздовски 1938.”
У програму предмета: „МУЗИЧКА КУЛТУРА”, пододељак: „IV. ДОДАТНИ САДРЖАЈИ КОЈИ ИЗРАЖАВАЈУ ПОСЕБНОСТ НАЦИОНАЛНЕ МАЊИНЕ”, после тачке: „4. МАЂАРСКА НАЦИОНАЛНА МАЊИНА”, додаје се тачка: „5. РУСИНСКА НАЦИОНАЛНА МАЊИНА”, која гласи:
„5. РУСИНСКА НАЦИОНАЛНА МАЊИНА
ПРEПOРУЧEНE КOМПOЗИЦИЈE ЗА ПEВАЊE ИЛИ СВИРАЊЕ У ПЕТОМ РАЗРЕДУ
Народне песме и игре
1. А я себе порадзим (Сам ћу себе посаветовати) – русинска народна песма
2. Вежнї зайду (Узми завежљај) – русинска народна песма
3. Зламала ше кормань деска (Сломило се рало) – русинска народна песма
4. На тим нашим шоре (На нашом шору) – русинска народна песма
5. Коло водички (Око воде) – русинска народна песма
6. Зложни браца шугайкове (Сложна браћа чобани) – русинска народна песма
7. Ходзим горе, ходзим долу (Идем горе, идем доле) – русинска народна песма
8. У Пицбурґу таке нове (У Питсбугу новост) – русинска народна песма
9. Дивная новина (Дивна новост) – русинска народна песма
10. Ей, минару, минару (Еј, млинаре, млинаре) – русинска народна песма
11. Ей, дзивчатка чуєце (Еј, девојке, чујете ли) – русинска народна песма
12. Там под лєсом (Тамо под шумом) – русинска народна песма
13. Гаю, гаю, мой желєни (Гају, гају, мој зелени) – русинска народна песма
Дечје и ауторске песме
1. Школски дзвончок (Школско звоно) – С. Макаји, В. Олејар-Грабељшек
2. Кед я пойдзем маршировац (Кад одем да марширам) – народне, И. Тимко
3. Пришла яр (Стигло је пролеће) – М. Павловић, Т. Барна
4. Приватна зоо-заграда (Приватни зоо врт) – Ђ. Папхархаји, М. Бођанец
5. Била мелодия (Бела мелодија) – М. Павловић, Т. Говља
6. Муки любовни (Љубавне муке) – М. Зазуљак, Ј. Рамач-Чамо
7. Иринка (Иринка) – Ј. Сивч
Свирање на Орфовим инструментима
1. Зламала ше кормань деска (Сломило се рало) – русинска народна песма
2. А я себе порадзим (Сам ћу себе посаветовати) – русинска народна песма
3. У Пицбурґу таке нове (У Питсбугу новост) – русинска народна песма
ПРЕПОРУЧЕНЕ КОМПОЗИЦИЈЕ ЗА СЛУШАЊЕ У ПЕТОМ РАЗРЕДУ
Народне песме и игре
1. Одхиль-лє мила облачок (Одшкрини драга прозор) – русинска народна песма
2. Народився Исус Христос (Родио се Исус Христос) – русинска божићна песма
3. Русинске народне песме у извођењу народног оркестра по слободном избору
Домаћи композитори
1. Ровнїни за женски глас и тамбурови оркестер (Равници) – И. Ковач
2. Три смутни писнї за виолончело и клавир III часц (Три тужне песме за виолончело и клавир III став) – И. Ковач.”
У делу: „ПРОГРАМ НАСТАВЕ И УЧЕЊА ЗА ШЕСТИ РАЗРЕД ОСНОВНОГ ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА”, одељак: „3. ОБАВЕЗНИ ПРЕДМЕТИ”, у програму предмета: „ИСТОРИЈА”, пододељак: „IV. ДОДАТНИ САДРЖАЈИ ПРОГРАМУ ИСТОРИЈА КОЈИ ИЗРАЖАВАЈУ ПОСЕБНОСТ НАЦИОНАЛНЕ МАЊИНЕ”, тачка: „7. РУСИНСКА НАЦИОНАЛНА МАЊИНА”, замењује се новом тачком: „7. РУСИНСКА НАЦИОНАЛНА МАЊИНА”, који гласи:
„7. РУСИНСКА НАЦИОНАЛНА МАЊИНА
РУСИНИ У СРЕДЊЕМ ВЕКУ
Стари Словени (Порекло Словена и територија распрострањености; Привређивање, свакодневни живот, обичаји, веровања).
Источни Словени (Обједињавање источнословенских племена, настанак градова).
Кијевска Русија (Држава и друштво; Политички односи Кијевске државе; Примање хришћанства (988); писменост и култура; Пропаст Кијевске Руси у ХIII веку: разлози и последице).
Галичко-Волињска кнежевина (ХII–ХIV век) (Оснивање Галичко-Волињске кнежевине и њени политички односи са суседима; Галичко-Волињска кнежевина постаје краљевина; Пропаст Галичко-Волињске кнежевине; Земље Галичко-Волињске кнежевине и Кијевске Русије у оквиру Велике кнежевине Литве и Пољске: Социјалне и културно-религијске прилике).
Русини у Угарској до почетка ХV века (Први контакти Русина с Мађарима; Кнез Федор Корјатович и масовна колонизација Русина из Пољске у Угарску; Црквено-религијски живот Русина у Угарској).
Миграције Русина из Пољске у Угарску у средњем веку (Разлози, услови и правци пресељавања/насељавања; Привредне и друштвене прилике; Црквено-религијски живот и црквена унија 1646. г; Просвета и култура; Процеси асимилације Русина).”
Члан 2.
Овај правилник ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у „Службеном гласнику Републике Србије – Просветном гласнику”, а примењује се почев од школске 2023/2024. године.
Број 110-00-109/2023-04
У Београду, 21. августа 2023. године
Министар,
проф. др Славица Ђукић Дејановић, с.р.
ПЛАН НАСТАВЕ И УЧЕЊА
ЗА ПЕТИ И ШЕСТИ РАЗРЕД ОСНОВНОГ ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА
Ред. број |
А. ОБАВЕЗНИ ПРЕДМЕТИ |
ПЕТИ РАЗРЕД |
ШЕСТИ РАЗРЕД |
||
нед. |
год. |
нед. |
год. |
||
1. |
Српски језик и књижевност _________језик1 |
5 |
180 |
4 |
144 |
2. |
Српски као нематерњи језик 2 |
3 |
108 |
3 |
108 |
3. |
Страни језик |
2 |
72 |
2 |
72 |
4. |
Ликовна култура |
2 |
72 |
1 |
36 |
5. |
Музичка култура |
2 |
72 |
1 |
36 |
6. |
Историја |
1 |
36 |
2 |
72 |
7. |
Географија |
1 |
36 |
2 |
72 |
8. |
Физика |
- |
- |
2 |
72 |
9. |
Математика |
4 |
144 |
4 |
144 |
10. |
Биологија |
2 |
72 |
2 |
72 |
11. |
Техника и технологија |
2 |
72 |
2 |
72 |
12. |
Информатика и рачунарство |
1 |
36 |
1 |
36 |
13. |
Физичко и здравствено васпитање |
2 |
72+543 |
2 |
72+543 |
УКУПНО: А |
24-27* |
918-1026* |
25-28* |
954-1062* |
|
Ред. број |
Б. ИЗБОРНИ ПРОГРАМИ |
||||
1 |
Верска настава/ Грађанско васпитање4 |
1 |
36 |
1 |
36 |
2. |
Други страни језик5 |
2 |
72 |
2 |
72 |
3. |
Матерњи језик/говор са елементима националне културе 6 |
2 |
72 |
2 |
72 |
4. |
Српски као страни језик7 |
2 |
72 |
2 |
72 |
УКУПНО: Б |
3-5* |
108-180* |
3-5* |
108-180* |
|
УКУПНО: А + Б |
27-30* |
1026-1134* |
28-31* |
1062-1170* |
Облици образовно-васпитног рада којима се остварују обавезни предмети, изборни програми и активности
Ред. број |
ОБЛИК ОБРАЗОВНО- ВАСПИТНОГ РАДА |
ПЕТИ РАЗРЕД |
ШЕСТИ РАЗРЕД |
||
нед. |
год. |
нед. |
год. |
||
1. |
Редовна настава |
27-30* |
1026-1134* |
28-31* |
1062-1170* |
2. |
Слободне наставне активности8 |
1 |
36 |
1 |
36 |
3. |
Допунска настава |
1 |
36 |
1 |
36 |
4. |
Додатна настава |
1 |
36 |
1 |
36 |
Ред. број |
ОСТАЛИ ОБЛИЦИ ОБРАЗОВНО-ВАСПИТНОГ РАДА |
ПЕТИ РАЗРЕД |
ШЕСТИ РАЗРЕД |
||
нед. |
год. |
нед. |
год. |
||
1. |
Час одељењског старешине |
1 |
36 |
1 |
36 |
2. |
Ваннаставне активности9 |
1 |
36 |
1 |
36 |
3. |
Екскурзија |
До 2 дана годишње |
До 2 дана годишње |
1 Назив језика националне мањине у школама у којима се настава одржава на матерњем језику националне мањине.
2 Реализује се у школама у којима се настава одржава на матерњем језику националне мањине.
3 Обавезне физичке активности реализују се у оквиру предмета Физичко и здравствено васпитање.
4 Ученик бира један од понуђених изборних програма.
5 Ученик бира страни језик са листе страних језика коју нуди школа у складу са својим кадровским могућностима и изучава га до краја другог циклуса.
6 Ученик припадник националне мањине који слуша наставу на српском језику може да изабере овај програм, али није у обавези.
7 Ученик који је страни држављанин може да изабере овај програм али није у обавези. Програм наставе и учења Српског као страног језика остварује се у складу са Правилником о програму наставе и учења за предмет Српски као страни језик („Службени гласник РС – Просветни гласник”, број 11/19).
8 Слободне наставне активности школа планира Школским програмом и Годишњим планом рада. Ученик обавезно бира једну активност са листе од три слободне наставне активности које школа нуди.
9 Ваннаставне активности могу да буду: друштвене, уметничке, техничке, хуманитарне, културне, као и друге активности у складу са просторним и људским ресурсима школе.
* Број часова за ученике припаднике националних мањина